Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı tarafından Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi programı kapsamında Yükselen Yenilikçi Teknolojiler Çağrısı yayımlandı.
Başvuru Yeri
1. Başvurular, Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı web sitesinde
(http://www.hamle.gov.tr) bulunan Program Portali uygulaması üzerinden çevrim içi olarak alınacaktır.
Başvuru Aşamaları
2. Başvurular, duyuru ekinde yer alan çağrı takvimi dâhilinde Ön Başvuru ve Kesin Başvuru aşamalarının tamamlanması suretiyle alınacaktır. Çağrı takviminde yer alan bitiş tarihleri, ilgili gün sonunu (23:59) kapsamaktadır.
Başvuru Sahibi, Yetkilendirme, Ar-Ge Yüklenicisi ve Paydaşa İlişkin Koşullar
3. Çağrı kapsamında sadece Türkiye’de yerleşik sermaye şirketleri başvuruda bulunabilecektir.
4. Başvuru işlemleri Program Portali üzerinden, firmalar adına yetkilendirilmiş gerçek kişiler tarafından yürütülecektir. Gerçek kişilerin firmalar adına yetkilendirme işlemleri, 31/5/2018 tarihli ve 30437 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Yatırım Teşvik Belgesi İşlemlerinin Elektronik Ortamda Yürütülmesine İlişkin Yetkilendirme Tebliğinin 5 inci maddesinde sayılan ve örneği Program Portali’nin Dokümanlar sayfasında bulunan yetkilendirme belgeleri esas alınarak yürütülecektir.
Başvuruya dair belgelerin elektronik olarak taranmış hallerinin, başvuru sahibine ait geçerli bir e-imza sertifikasıyla girişi yapılmış, KEP adresleri üzerinden Bakanlığın ilgili birimi olan Teşvik Uygulama ve Yabancı Sermaye Genel Müdürlüğüne ait KEP adresine “sanayiveteknolojibakanligi.tesvikuygulama@hs01.kep.tr” iletilmesi gerekmektedir. Yetkilendirme usulüne dair detaylı açıklamaya bağlantı aracılığıyla ulaşılabilir.
Ön başvurunun onaylanabilmesi için yetkilendirme işleminin tamamlanmış olması gerekmektedir. E-TUYS sisteminde ilgili firma adına süresi devam eden yetkilendirmesi bulunan gerçek kişilerin ayrıca yetkilendirme işlemi yapması gerekmemektedir.
5. Yatırım projesinin TÜBİTAK desteklerine konu olabilecek faaliyetleri içeren Ar-Ge kısmı için yatırımcı, Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını veya bir kısmını yürütmek üzere bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge projesi sunabilir. Ar-Ge faaliyetlerinin tamamını başvuru sahibi firma dışındaki bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisi gerçekleştirecekse; projenin Ar-Ge kısmı, Ar-Ge yüklenicileri tarafından ortaklı Ar-Ge projesi olarak hazırlanabilir. Projenin Ar-Ge faaliyetleri haricindeki üretime yönelik yatırım faaliyetlerini yatırımcının yürütmesi gerekmekte olup projeye ilişkin Bakanlığın muhatabı yatırımcıdır.
6. Bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle ortaklı Ar-Ge yapmayı öngören yatırım projeleri için, her bir Ar-Ge yüklenicisi adına Ar-Ge başvuru formlarını tamamlayacak gerçek kişinin/kişilerin de 4 üncü maddede sayılan usulle, ilgili Ar-Ge yüklenicisi adına yetkilendirmesinin yapılmış olması gerekir. Ön başvurunun onaylanabilmesi için Ar-Ge yüklenicileri adına yapılması gereken yetkilendirme işlemlerinin tamamlanmış olması gerekmektedir. Ortaklı projelerde ortakların (Ar-Ge Yüklenicilerin) kendi personellerinin maaş bilgileri yetkilendirilmiş kendi firma kullanıcıları tarafından girilmektedir. Proje önerisinin tamamlanabilmesi için ortak kuruluşun “maliyet erişim yetkilisi” tanımlanmış olmalıdır. Konu ile ilgili yardımcı kılavuza bağlantı aracılığıyla ulaşılabilir.
7. Program kapsamında desteklerden yararlanacak yatırımcının, ürün hakkında teknik yönlendirme kapasitesi bulunan ve/veya ürünü satın alma talebine sahip olan bir veya daha fazla proje paydaşı ile iş birliği yapması beklenir. Başvuru sahibi, proje paydaşının temel ürünü satın almaya ilişkin iradesi ve niyetini belirttiği niyet mektubunu veya paydaş ile imzaladıkları uzlaşı protokolünü, kesin başvuru aşamasında Program Portali’ne yükleyebilir. Bu belgeleri sunamayanlar ise, proje paydaşının sağlayacağı katkıya dair destekleyici sair bilgi ve belgeleri de kesin başvuru esnasında Program Portali’ne yükleyebilir.
Proje Grubu
8. Bir değer zinciri içerisinde koordinasyon halinde bir sektör veya ekosistemde iş birliği sağlayarak atılım yapmayı hedefleyen farklı yatırımcılara ait birden çok projeyi içeren proje grupları için Programa başvuru yapılabilir. Herhangi bir proje grubu kapsamında başvuru yapılması durumunda proje grubunun hizmet ettiği ortak hedef açık bir şekilde tanımlanmalıdır. Proje grubunda yer alan projelerin, proje içeriğinde ilgili proje grubunda yer alacak diğer projelere atıfta bulunmak kaydıyla müstakil başvurular olarak sunulması gerekir. Proje grubunda yer alan her bir proje için proje grubu kapsamında ilgili projenin sağlaması öngörülen katkılar ve her bir projenin ilgili çağrı planına ve Programa uygunluk durumu dikkate alınmak suretiyle müstakil değerlendirme yapılır ve her bir proje için müstakil Komite Kararı alınır.
Yatırım Projesine İlişkin Asgari Koşullar
9. Çağrı kapsamında, sadece duyuru ekinde yer alan Yükselen Yenilikçi Teknolojiler Çağrısı Kapsamındaki Öncelikli Ürün Listesi’nde yer alan Gümrük Tarife İstatistik Pozisyonu (GTİP) kodlarına sahip ve/veya ürün veya üretim teknolojisi açısından yenilikçi teknoloji alanlarına yönelik ürünlere ilişkin yatırım projeleri için başvuruda bulunulabilir. Ürün listesinde yer alan GTİP kodları 2022 yılı tanımına göre belirlenmiş olup, güncellenen kodlar için 2022 yılı eşleniği dikkate alınacaktır. Liste kapsamındaki kritik hammaddeler, başvuru esnasında ürün kodu sekmesinden başında GTİP numarası olmayacak şekilde sadece ilgili hammadde adı olarak seçilmelidir.
10. Çağrı kapsamında başvurusu yapılan yatırım projelerinin büyüklüğü (Proje kapsamında öngörülen Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım harcamalarının toplam tutarı) 30 Milyon TL’den az olamaz. Bu tutar, salt yazılım geliştirmeyi amaçlayan projeler için 10 Milyon TL olarak uygulanır.
Ön Başvuru ve Ön Değerlendirme Süreci
11. Başvurusu yapılan yatırım projeleri için Ar-Ge ihtiyacı bulunması durumunda, TÜBİTAK desteklerine konu olabilecek faaliyetleri içeren Ar-Ge kısmına ilişkin temel bilgilerin de ön başvuru kapsamında sunulması gerekmekte olup, projenin Ar-Ge ve üretime yönelik yatırım süreçleri bir bütün olarak, ön değerlendirmeye tabi tutulacaktır.
12. Ön başvuru süreci içerisinde sunulan bilgilerin incelenmesi neticesinde, bu duyuru metninin 3, 9, 10 ve 11 inci maddelerinde yer alan koşulların sağlanmadığının anlaşıldığı durumda başvuru sahibine eksikliklerin giderilmesi için bilgilendirme yapılacaktır. Eksikliklerini, bildirilen süre içerisinde tamamlamayan başvuru sahiplerinin ön başvuruları onaylanmayacak olup başvuru sahipleri kesin başvuruda bulunma hakkını kaybedecektir. Ön değerlendirme neticesinde ön başvurusu uygun görülen başvuru sahipleri, kesin başvuru aşamasına devam edebilecektir.
Kesin Başvuru Sürecine İlişkin Koşul ve Aşamalar
13. Kesin başvuru süresi içerisinde, Ar-Ge desteği talep eden firmaların ilgili TÜBİTAK destek programı kapsamında Ar-Ge sürecine ilişkin Ar-Ge destek formlarını, Program Portali üzerinden yapılan yönlendirmeyle eksiksiz olarak tamamlamaları gerekmektedir. Projelerin Ar-Ge kısmı için çağrıya en fazla 24 ay süreli Ar-Ge başvurusu yapılabilir. Desteklenecek projelerin izleme sürecinde teknolojik gereksinimler veya çalışma konularına özel koşullar nedeniyle prototip testleri, klinik testler gibi proje çıktısının ticari ürüne dönüşmesini sağlayacak çalışmaların gerektirdiği süreler sebebiyle projenin 24 ay içinde tamamlanamayacak olması durumunda, Kuruluşun talebi üzerine yapılacak değerlendirme sonucunda, proje destek süresi 36 ayı geçmemek üzere tam ay olarak uzatılabilir. TÜBİTAK destek programına ilişkin esaslar, Program Portali’nin Dokümanlar sayfasında yer almaktadır.
14. Kesin başvuru süresi içerisinde, KOBİ vasfı taşıyan ve KOSGEB desteklerinden yararlanmak isteyen firmaların, personel desteği ve bağımsız değerlendirme desteği için KOBİ destek formlarını, Program Portali üzerinden yapılacak yönlendirmeyle eksiksiz tamamlamaları gerekmektedir. Yatırım projesinin KOSGEB desteklerinden yararlanması talep edilen kısmı için öngörülen tamamlama süresi en fazla 24 ay olabilir. KOSGEB Stratejik Ürün Destek Programı’na ilişkin esaslar, Program Portali’nin Dokümanlar sayfasında yer almaktadır.
15. Üretime yönelik yatırım süreci faaliyetlerinin personel desteği haricindeki KOSGEB tarafından desteklenmeyecek olan kısmı için firmalar, 2012/3305 sayılı Karar hükümleri çerçevesinde Stratejik Yatırımların Teşviki uygulaması kapsamında veya yatırım büyüklüğü koşulunu sağlayan projeler için 2016/9495 sayılı Karar hükümleri çerçevesinde Proje Bazlı Teşvik Sistemi kapsamında teşvik belgesi düzenlenmesi için talepte bulunabilecektir. Kesin başvuru süresi içerisinde yatırım teşvik belgesi kapsamında desteklenmesi talep edilen faaliyetlere ve talep edilen desteklere ilişkin bilgilerin Program Portali’ne girilmesi gerekmektedir.
16. Bu duyuru metninin 13, 14 ve 15 inci maddeleri kapsamında talep edilen bütün destekler ve ilgili tüm proje faaliyetlerini kapsayacak şekilde çağrı duyurusunun ilgili dokümanlar bölümünde yer alan formatta, Proje Fizibilitesi’nin ve Fizibilite Veri Dosyası’nın kesin başvuru süresi içerisinde elektronik ortamda Program Portalı’na yüklenmesi gerekmektedir. Proje Fizibilitesi ve Fizibilite Veri Dosyası’nın Program Portalı’nın Dokümanlar sayfasındaki rehberler dikkate alınarak hazırlanması gerekmektedir. Proje kapsamında bir veya daha fazla Ar-Ge yüklenicisiyle iş birliği yapılması durumunda, kesin başvuru aşamasında, başvuru sahibiyle Ar-Ge yüklenicileri arasında imzalanmış Fikri ve Sınai Mülkiyet Hakları Paylaşımı Protokolü’nün de elektronik ortamda Program Portalı’na yüklenmesi zorunludur.
Bağımsız Değerlendirme Raporu
17. Kesin başvurunun tamamlanmasını müteakiben detaylı değerlendirme süreçleri başlatılacaktır. Değerlendirme faaliyetlerine devam edilebilmesi için Bakanlık tarafından atanan yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmasınca hazırlanacak Bağımsız Değerlendirme Raporu’nun çağrı takviminde öngörülen süre içerisinde elektronik ortamda Program Portali’ne yüklenmesi gerekmektedir. Bağımsız Değerlendirme Raporu’nun hazırlanması sürecinde yetkilendirilmiş danışmanlık firmasıyla sözleşme imzalamayan ve/veya gerekli iş birliğini yapmadığı tespit edilen yatırımcıların proje başvuruları reddedilmiş kabul edilerek değerlendirme dışı bırakılacaktır.
18. Bağımsız Değerlendirme Raporu için, bağımsız danışmanlık hizmet bedeli, yatırımcının KOBİ olması durumunda 145.000 + KDV, büyük ölçekli işletme olması durumundaysa 195.000 TL + KDV’dir. Bu bedel yatırımcı tarafından ödenir. Başvuru kapsamında Bağımsız Değerlendirme Raporu’nun Program Portali’ne yüklendiğinin kendisine bildirilmesini müteakiben yatırımcı, 7 gün içerisinde ataması yapılan bağımsız danışmanlık firmasına danışmanlık hizmet bedelini öder. Söz konusu ödemenin süresinde yapılmaması halinde proje başvurusu reddedilmiş kabul edilerek, başvuru değerlendirme dışı bırakılacaktır.
Kesin Başvuruların Ön Değerlendirmeye Tabi Tutulması
19. Program kapsamında kesin başvurusu tamamlanan projelerin her biri için ön değerlendirme komisyonu tarafından, sunulan proje içeriği dikkate alınarak Teknoloji Odaklı Sanayi Hamlesi Programı Uygulama Usul ve Esasları Tebliği’nde (Tebliğ) yer alan kriterlere göre ön değerlendirme kararı verilir.
20. Ön değerlendirme komisyonu tarafından projenin bütçe ve kapsamı değişmeksizin proje önerisindeki açıklamaların detaylandırılması veya eksik belgelerin tamamlatılması amacıyla fizibilite dokümanlarının belirtilen eksiklikler doğrultusunda güncellenmesine yönelik revizyon kararı alınabilir. Revizyon kararı alınması durumunda talep edilen revizyonların yerine getirilmesi için yatırımcıya 5 günden az olmamak kaydıyla 15 güne kadar süre verilebilir.
21. Ön değerlendirme kararı olumsuz olan projeler değerlendirme dışı bırakılarak bu projeler için kesin başvuru sonrasındaki diğer değerlendirme süreçleri yürütülmez. Değerlendirme dışı bırakılan proje sahipleri 15 gün içerisinde Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu itirazlar ön değerlendirme komisyonu tarafından değerlendirilerek Komite tarafından nihai karara bağlanır.
Kesin Başvuruların Bağımsız Değerlendirmeye Tabi Tutulması
22. Program kapsamında ön değerlendirme kararı olumlu olan her bir proje için çağrı takviminde öngörülen süre içerisinde bağımsız değerlendirme süreci yürütülür. Bağımsız değerlendirme raporu, Tebliğin 12 inci maddesi hükümleri doğrultusunda yetkilendirilmiş bağımsız danışmanlık firmalarından biri tarafından hazırlanır.
Kesin Başvuruların Proje Değerlendirmesine Tabi Tutulması
23. Bağımsız değerlendirme süreci çağrı planında öngörülen süre içerisinde Program Portali üzerinden tamamlanan projeler detaylı değerlendirmeye tabi tutulur. Bu değerlendirme süreci, Tebliğ hükümleri doğrultusunda proje kapsamında talep edilen destek türlerine göre TÜBİTAK ve/veya KOSGEB tarafından da gerekli değerlendirmeler eşanlı olarak yapılacak şekilde proje komisyonu tarafından yürütülür.
24. Proje komisyonlarınca değerlendirme süreci tamamlanan projeler, ilgili değerlendirme raporları ve komisyon raporuyla birlikte Komite değerlendirmesine sunulur.
Değerlendirme Sürecinde Çağrıya Uygun Olmadığı Tespit Edilen Başvurular
25. Yatırım projelerinin, Komite değerlendirmesine sunulması öncesinde yapılan detaylı incelemelerde, Tebliğ ve/veya çağrı planında yer alan koşulları sağlayamadığı tespit edilen başvurular, Stratejik Araştırmalar ve Verimlilik Genel Müdürlüğü (Genel Müdürlük) tarafından değerlendirme dışı bırakılır. Genel Müdürlük tarafından bu madde hükümlerine göre projesi değerlendirme dışı bırakılan başvuru sahipleri, kararın kendilerine tebliğinden itibaren 15 gün içerisinde Genel Müdürlüğe itirazda bulunabilir. Bu kapsamda yapılan itirazlar, Genel Müdürlük tarafından değerlendirilerek karara bağlanır.
Program Değerlendirme Komite Değerlendirmesi
26. Detaylı incelemenin tamamlanmasını müteakiben, çağrı kapsamındaki yatırım projeleri Program Değerlendirme Komitesi’ne sunulacaktır. Komite değerlendirmeye aldığı projeler için Tebliğ’de yer alan niteliklere göre proje değerlendirme formu üzerinden puanlama yaparak desteklenecek projeleri belirler.
27. Değerlendirme sürecinde, başvuru sahibi ile proje paydaşı arasındaki iş birliği, Komitenin değerlendirmesinde bir puanlama kriteri olarak dikkate alınır. Komite, projenin paydaş eşliğinde yürütülmesi koşulu ile destek kararı verebilir. Bu durumda, başvuru sahibinin proje kapsamında belirlediği paydaş(lar) ile aralarındaki iş birliğine dair uzlaşı protokolü ve paydaş beyan formu sunması gerekir.
28. Komite, 70 ve üzerinde puan alan projelerin talep edilen destek türlerinde değişiklik yapılması da dahil olmak üzere revize edilmesine, yatırımcılardan ilave bilgi ve belge istenmesine karar verebilir. Komite tarafından revize edilip tekrar sunulmasına karar verilen projeler için proje komisyonları tarafından revize başvurunun değerlendirilmesi amacıyla yeni bir rapor oluşturulur. Komite, bu durumda, projeler ile ilgili KOSGEB ve TÜBİTAK tarafından inceleme ve değerlendirme yapılmasını talep edebilir. Komite bu doğrultuda, projenin yeniden değerlendirme süreci için çağrı planında öngörülen tarih kısıtlamalarına bağlı kalınmaksızın yeni bir takvim belirleyebilir.
Diğer Hususlar
29. Öngörülen başvuru ve değerlendirme süreleri ihtiyaç duyulması halinde, ilgili sürenin bitiminden önce çağrı duyurusu sayfasında ilan edilmek suretiyle uzatılabilecektir.
30. Çağrı sürecinde ve desteklerin sağlanması sürecinde kullanılacak form ve formatlar çağrı duyurusunun
ilgili dokümanlar bölümünde yer almaktadır.